10 Makanan Kaya Vitamin C Lebih Dari Buah Oren

Kongsikan di
Kalau anda tidak suka akan buah oren, mungkin anda boleh gantikannya dengan makanan ini untuk ambil vitamin C yang secukupnya buat tubuh.

Majoriti orang menganggap yang mana buah oren adalah sumber makanan yang tinggi vitamin C yang membantu menguatkan imunisasi tubuh, namun sebenarnya ada banyak lagi jenis makanan yang kaya vitamin baik buat tubuh agar kekal sihat sepanjang masa.

Mangga


Sebiji buah mangga mengandungi 122mg vitamin C. Buah tropika ini juga mengandungi bahan antioksidan yang membuatkan mata kita sentiasa sihat.

Kiwi

Sekali pengambilan dua biji buah kiwi bersamaan dengan 128mg vitamin C. Buah ini juga kaya dengan kandungan copper, potasium dan serotonin yang mana sejenis hormon yang menolong anda untuk dapatkan tidur yang berkualiti.

Nanas

Selain mengandungi 79mg kandungan vitamin C, buah tropika ini juga mengandungi bromelain yang mana baik dalam melancarkan sistem pencernaan dan mengurangkan masalah kembung perut. Ia juga adalah salah satu bahan semula jadi anti-radang dan membantu menyusutkan bengkak akibat workout atau kecederaan.

Betik

Buah betik mengandungi 95mg vitamin C dan dalam masa yang sama membantu menguatkan tulang, mengurangkan masalah radang, mencerahkan kulit dan menghilangkan masalah sinus.

Kobis Bunga

Sayur ini bukan hanya kaya dengan serat, tetapi juga mengandungi 128mg vitamin C jika anda ambil hanya sepotong rumpun sayur ini.

Kale

Secawan pengambilan dedaun hijau ini mengandungi 80mg vitamin C. Bahkan, ia juga mengandungi dua kali ganda amaun vitamin A yang diperlukan tubuh setiap hari dan tujuh kali ganda vitamin K. Kale juga mengandungi dos yang tinggi mineral dan asid lemak.

Brussels Sprouts

Secawan pengambilan sayur ini menyalurkan 75mg vitamin C pada tubuh. Kobis kecil ini juga mengandungi fitonutrien dan serat yang baik dalam menghalang penyakit kanser.

Cili Benggala

Merah, hijau dan kuning, masing-masing mengandungi lebih tiga kali ganda vitamin C dari sebiji buah oren. Namun, setiap rona cili benggala mempunyai perbezaan amaun vitamin C yang mana rona hijau sebanyak 95mg, rona merah 190mg dan kuning pula sebanyak 341mg.

Sayur Brokoli

Secawan sayur brokoli mengandungi 81mg vitamin C yang mana lebih dari amaun yang sepatutnya kita ambil setiap hari iaitu 60mg. Sayur jenis curciferous ini juga kaya dengan vitamin K yang baik untuk tulang dan peredaran darah.

Strawberi

Kalau nak dibandingkan dengan kandungan 70mg vitamin C dalam sebiji buah oren, sebenarnya satu hidangan buah beri ini mengandungi 85mg vitamin C. Strawberi juga mengandungi dos magnesium dan folat yang tinggi. Ia baik dalam membantu menyeimbangkan tahap gula dalam darah dan memastikan jantung sentiasa sihat.

Sumber: Majalah EH
loading...

0 Response to "10 Makanan Kaya Vitamin C Lebih Dari Buah Oren"

Post a Comment