Kesan buruk Smartphone Kepada Anak Anda

Kongsikan di

Anak mudah memberontak, Anak jadi anti social, Anak hilang focus, Gadget mengganggu 'process membesar' anak kerana Gadget buat anak hilang minat terhadap dunia luar, Kanak-kanak kena expose dengan dunia luar untuk triggers mereka punya curiosity. Mentality anak anda membesar di pengaruhi oleh persekitaran, So jangan kasi anak terperuk dalam rumah menghadap Gadget, Potensi diri anak akan terganggu disebabkan ini.
_
Jangan rasuah anak dengan Gadget.
Atau TV bila anak menangis, tapi pujuk atau distract anak dengan benda lebih productive such as: Standby coloring book. Kalau anak menangis pujuk n lukis dengan mereka. Distract mengunakan cara Physical dan BUKAN Digital.. Barang mainan (Toys) juga boleh membantu perkembangan minda anak². Cth: kalau anak obses BoBoiBoy beli mereka patung BoBoiBoy, Bukan install dalam Tab atau Smartphone Game BoBoiBoy then kasi mereka main, Ini buat anak lebih kuat 'Mengelamun' dan Leka.
_
Kalau anak anda bising dan lasak.
Panjat sana-sini, JANGAN marah suruh duduk diam, tapi tegur supaya mereka Behave dan Monitor supaya mereka tak buat benda yang merbahaya. Anak yang active lebih bagus dari anak yang passive duduk menghadap Smartphone.. Jangan rasuah dengan Smartphone atau buka TV supaya mereka diam .
_
Smartphone mengganggu process interactive bersama parent.
Interactive mereka dengan Parent, Adik², Persekitaran, Social n etc adalah sangat penting untuk membentuk mereka punya emotional, characteristic, mentality n etc.. Smartphone membuatkan anak² kurang creative, Menjadi pemalas, Hilang focus, Kurang tidur and etc.. (Much to list).
_
Smartphone boleh menjadi sangat addictive kepada anak² as it diverts child's attention and only make them focus on their phone, Smartphone juga mampu kasi kesan buruk kepada Kesihatan Mental anak². Ia mampu buat anak kita kurang keyakinan diri dan merendah diri as mereka hanya 'terperangkap dalam dunia sendiri', Mereka jadi Kurang independent juga hilang tumpuan pada persekitaran..
_
Jangan 'takut' kalau anak menangis.
Kalau anda selalu pujuk mereka menagis sebab tak dapat apa yang mereka nak, Mereka akan jadikan scenario ini sebagai Habits untuk 'melemahkan anda', Sebab mereka tahu anda akan lemah bila mereka start menangis. And that is a very BAD HABIT.. Jangan layan sangat dan didik mereka supaya jadi lebih berdikari.
_
Anak bercenderungan untuk kuat Memberontak sebab Kurang Perhatian dan Kasih Sayang, Bukan 'Kurang dapat apa yang mereka nak'.. Terlalu manjakan dan 'spoonfeed' anak juga boleh buat mereka kuat memberontak dan Pijak Kepala Ibu-bapa.
_
Untuk anak Remaja, Anda patut kasi lebih pemantauan memandangkan banyak benda buruk di internet sekarang senang didapati such as, PORN and Etc.

Thanks For Reading. Please share this around.
_
Dr. Auni Osman.
loading...

0 Response to "Kesan buruk Smartphone Kepada Anak Anda"

Post a Comment