SOLAT SUBUH BERIMAMKAN IMAM YANG TIDAK BACA QUNUT

Kongsikan di

Soalan; ustaz, di Perlis ada masjid yang imamnya tidak membaca qunut ketika solat subuh. Adakah boleh saya membaca qunut walaupun imam tidak membacanya?

Jawapan;

Menurut mazhab Syafiie; membaca qunut ketika solat subuh adalah sunat ab'adh iaitu sunat utama dalam solat yang dituntut sujud sahwi jika sunat itu ditinggalkan. 

Namun ketika kita solat subuh berimamkan imam yang tidak membaca qunut (sama ada lupa atau kerana berpegang dengan pandangan mazhab yang tidak mensunatkan bacaan qunut), tidak perlu kita membaca qunut hingga menyebabkan kita akan ketinggalan dari imam. Semasa solat berjamaah, kita dituntut segera mengikut imam sebagaimana arahan Nabi SAW;

إِنَّمَا جُعِلَ الإِمَامُ لِيُؤْتَمَّ بِهِ، فَإِذَا كَبَّرَ فَكَبِّرُوا، وَإِذَا رَكَعَ فَارْكَعُوا، وَإِذَا سَجَدَ فَاسْجُدُوا
"Sesungguhnya imam dilantik untuk diikuti, maka apabila dia bertakbir hendaklah kamu turut bertakbir, apabila dia rukuk hendaklah kamu turut rukuk dan apabila dia sujud hendaklah kamu turut sujud" (Soheh al-Bukhari; 378, dari Anas RA).

Apabila imam telah memberi salam, kita boleh melakukan sujud sahwi bagi menampung qunut yang tertinggal tadi, kemudian baru kita memberi salam.

Jika imam berdiri lama ketika iktidal (seperti yang dilakukan oleh sesetengah Imam Masjid Nabawi), kita boleh mengambil kesempatan tersebut untuk membaca qunut. Qunut boleh dengan sebarang doa sekalipun pendek.

Wallahu a'lam.   
loading...

0 Response to "SOLAT SUBUH BERIMAMKAN IMAM YANG TIDAK BACA QUNUT"

Post a Comment