10 Kebaikan Puasa Hari Isnin Dan Hari Khamis Yang Ramai Orang Tidak Tahu. Sila Sebarkan...

Kongsikan di
Siapa yang melakukannya akan mendapat pahala, sementara yang tidak melakukannya tidak mendapat dosa. Namun, ibadah sunat tentu sangat bermanfaat bagi anda baik secara langsung maupun tidak. Salah satu contohnya, yaitu ibadah sunah puasa Isnin Khamis.

Manfaat puasa Isnin Khamis sangat besar, dilihat dari segi kesihatan tubuh maupun mental dan spiritual yang dialami oleh pelakukanya. Oleh kerana itu, mereka yang suka puasa Isnin Khamis dapat memaksimumkan serta mengimbangi antara tiga kecerdasan, iaitu kecerdasan intelektual (IQ), kecerdasan emosi (EQ), dan kecerdasan spiritual (SQ).

Manfaat puasa Isnin Khamis memang sangat banyak dan membantu kehidupan manusia dalam bekerja sehari-hari. Dalam agama yang lain pun selain Islam, umatnya juga dianjurkan dan diperintahkan untuk berpuasa, walaupun tata caranya berbeza. Berikut akan disampaikan beberapa manfaat puasa Isnin Khamis yang boleh anda pelajari.

1. Pemulihan sel-sel kulit

Sel-sel kulit manusia yang telah mati perlu diganti atau dengan kata lain nafas kembali. Anda tidak perlu bantuan produk atau ubat tertentu yang perlu diambil. Anda hanya perlu melakukan puasa senin kamis secara rutin. Hal itu dikarena, berkaitan dengan metabolisme dalam tubuh manusia yang berhenti saat berpuasa, dan itu menyebabkan sel-sel tubuh dapat bekerja lebih aktif lagi, seperti halnya sel-sel kulit.

2. Mengencangkan kulit

Mungkin anda tidak percaya apa hubungannya antara puasa senin kamis dengan pengencangan kulit. Seperti halnya peremajan kulit, apabila anda berpuasa sehari penuh metabolisme dalam tubuh juga ikut berehat sehingga membuat sel-sel dalam tubuh bekerja lebih maksimum. Hasilnya, antara lain, organ tubuh luar, seperti kulit akan lebih sihat dan kencang. Cuba buktikanlah!

Tanpa kajian dari para saintis, anda pun boleh berfikir secara logik, jika puasa puasa senin kamis boleh meneluarkan toksin atau racun dalam tubuh. Racun yang bercampur dalam lemak, darah, atau bahagian yang lain itu berasal dari makanan dan minuman yang kita konsumsi sehari-hari.

Untuk mengeluarkannya bukan hanya dengan bersenam sahaja. Namun, anda perlu berhenti mengambil makanan dan minuman sekurang-kurangnya selama sehari, agar racun dapat dikeluarkan dengan berkesan. Pengeluarannya boleh melalui peluh, air kencing, atau saat anda buang air besar. Cara puasa senin kamis memang dipercaya ampuh untuk mengelurkan racun yang sudah mengendap dalam tubuh.

Jika racun-racun tersebut sudah keluar, maka anda akan merasakan badan anda lebih segar dan bugar.

4. Memberikan rehat untuk organ pencernaan

Organ perncernaan dalam tubuh yang anda miliki diibaratkan seperti mesin, sebut saja enjin kenderaan bermotor. Tidak mungkin sebuah mesin boleh dihidupkan dan dijalankan terus menerus kerana hanya akan merosakkan salah satu atau lebih onderdil atau sparepart bahagian dari mesin tersebut.

Oleh kerana itu, enjin kenderaan bermotor juga memerlukan rehat agar tidak cepat rosak komponen di dalamnya. Selain itu, juga memerlukan rawatan yang rutin.

Seperti juga organ pencernaan dalam tubuh anda yang memerlukan rehat untuk tidak bekerja sekurang-kurangnya sehari hingga dua hari dalam seminggu. Hal itu berfungsi untuk mengoptimumkan fungsi organ pencernaan, mengeluarkan racun-racun dalam organ pencernaan, serta sebagai rawatan rutin agar tidak cepat rosak untuk organ pencernaan anda.

Satu-satunya cara berkesan yang boleh anda lakukan untuk merehatkan organ perncernaan adalah puasa Isnin Khamis.

5. Kurangkan kadar lemak
Lemak memang salah satu nutrisi yang diperlukan tubuh anda. namun, jika anda mempunyai lemak dalam tubuh yang terlalu banyak tentu hanya akan membuat penyakit datang. Oleh kerana itu, kelebihan lemak dalam tubuh anda harus dihilangkan.

Ada tiga cara yang sangat berkesan dan boleh anda lakukan segera, iaitu bersenam secara teratur, melakukan diet yang menyihatkan, dan melakukan puasa Isnin Khamis. Ketiga cara tersebut jika dilakukan dengan betul, dijamin akan menurunkan kadar lemak dalam tubuh anda. akibat positifnya, tubuh anda akan terhindar dari gangguan penyakit, seperti tekanan darah tinggi atau kolesterol.

6. Mempercantik kaum wanita secara semulajadi

Dengan berpuasa Senin Kamis, sel-sel tubuh akan mengalami penyusunan semula atau penggantian secara teratur. Hal itu yang menyebabkan sel-sel dalam tubuh anda selalu mengalami peremajaan. Dengan begitu, organ dalam mahupun luar tubuh anda akan menjadi lebih sihat dan segar. Misalnya, pada organ kulit yang mengalami peremajaan sel-sel kulit akan menjadikan kulit wajah lebih bersih, segar, dan kelihatan cantik.

Bagi anda para wanita yang menginginkan kelihatan selalu tampil cantik dan awet muda, tidak ada salahnya cuba melakukanpuasa senin kamis.

7. Menenangkan jiwa dan perasaan

Orang sudah terbiasa melakukan puasa senin kamis biasanya dapat lebih mengawal fikiran dan perasaannya. Sebagai contoh, dengan puasa senin kamis orang dapat lebih bersabar, mengawal hawa nafsu, dan fikiran-fikiran kotor atau negatif. Dengan terkontrolnya fikiran, akan menyebabkan ketenangan jiwa. Bagi anda yang selama ini selalu dihantui rasa takut, tekanan, kemurungan, atau mengarah pada gangguan kejiwaan. Cuba mempraktikkan puasa senin kamis agar fikiran dan jiwa anda lebih tenang dan terkawal.

8. Mampu menundukkan hawa nafsu

Orang yang sering melakukan puasa isnin kamis lebih mampu dan mahir mengendalikan hawa nafsu yang selalu bergelora dalam hati dan fikirannya. Contoh yang logik adalah seorang pemuda atau pemudi yang selalu merasa kesepian dan selalu terbayang berkaitan dengan lawan jenisnya. Setiap manusia normal pasti berharap seperti itu. Namun, hawa nafsu seperti itu harus selalu dikawal agar tidak menimbulkan kesan negatif pada diri yang bersangkutan.

Salah satu cara yang paling berkesan untuk mengendalikan hawa nafsu adalah melakukan puasa Isnin Khamis.

9. Lebih peka terhadap alam sekitar sekitar

Saat anda melakukan puasa Isnin Khamis, pasti akan merasakan lapar dan haus yang sangat. Rasa seperti itulah yang dirasakan oleh banyak orang miskin dan tidak mampu. Mereka untuk mengisi perut agar tetap boleh hidup hingga mengemis atau memungut makanan sisa dari tumpukan sampah. Namun, anda tentu lebih beruntung kerana tidak mengalaminya. Oleh kerana itu, orang yang biasa berpuasa Senin Kamis lebih peka terhadap keadaan persekitaran sekitar.

Rasa ini menjadi lebih besar apabila orang yang berpuasa tersebut mengalami rasa lapar dan haus, seperti yang dirasakan orang-orang miskin.

10. Lebih banyak beramal

Orang yang terbiasa puasa Isnin Khamis akan lebih meningkatkan amalan ibadahnya dengan banyak beramal. Misalnya, memberikan bantuan kepada fakir miskin, orang yang tidak mampu, atau kepada anak-anak yatim. Orang tersebut yakin dengan banyaknya amalan tambahan pendamping puasa Isnin Khamis yang dijalankannya, maka akan memperoleh banyak pahala yang berlipat.

Itulah kesan positif secara tidak langsung yang dapat diraih setiap orang yang puasa Isnin Khamis jadi info ini sangat berguna jika tidak keberatan tolong sebarkan 



Sumber : puteraizman.com
loading...

0 Response to "10 Kebaikan Puasa Hari Isnin Dan Hari Khamis Yang Ramai Orang Tidak Tahu. Sila Sebarkan..."

Post a Comment